Optagelsen af væske kan have stor indflydelse på et maratonløb og gøre en stor forskel på resultatet.
 
Jeg drikker ca. 4 litter dagen før og et par litter om morgenen inden. Naturligt saft, æblejuce eller skummetmælk så jeg ikke mangler mineraler. 1 1/2 time før start skal man ikke drikke, bare tisse. Umidelbart før start drikker jeg ca. 250 ml 5-7% Dextrinmaltose (5% ved 20 grader og 7% ved 12 grader Celcius) og ved hver væskedepot (hver 5. km) drikker jeg 200 - 250 ml.
 
Det du vælger at drikke er i høj grad et valg mellem 2 onder. Enten at gå sukkerkold eller dehydrere. Det er den optimale balance det handler om. Dextrinmaltose er langkædede glucose polymerer, som har den fordel, at det består af hurtigoptagelig energi med minimal vandbinding.
Jeg laver som udgangspunkt en 50% opløsning, som er nem at tage med på rejse og fortynde når man laver sine flasker.
 
Kan man ikke få sin væske bragt ud, er det et godt alternativ at drikke 500 ml umiddelbart før start og 500 ml igen ved ca. 14 og 28 km (her er en god ven også rar at have) og så et bæger her og der.
 
Peder Troldborg
 
Dette er min nyeste metode!
Foto: Gabor Klöczl
Copenhagen Marathon 2005
erfaring